Lizfay.reismee.nl

Week 22 - 27

Het is dan eindelijk winter in Perth. De Australiërs kunnen net als Hollanders flink klagen over het weer. Het regent in de winter dan ook aanzienlijk meer dan in de zomer. Gemiddeld valt er in Perth evenveel regen als in De Bilt. Het verschil is dat het in de zomermaanden vrijwel niet regent, terwijl er in de wintermaanden twee keer zoveel kan vallen als in Nederland. Toch valt het voor ons ontzettend mee. De meeste winterdagen zijn voor ons vergelijkbaar met een zonnige lentedag. Met helder weer kan de temperatuur 's nachts afkoelen tot een graadje of drie maar het warmt overdag snel weer op tot gemiddeld 20 graden.

De meeste woningen zijn gek genoeg niet goed afgestemd op de winterperiode. Slechte kierdichting, enkel glas en ontbreken van wandisolatie is hier de standaard. In de zomer zorgt de airco voor koelte, maar in de winter is er eigenlijk geen goed systeem. Centrale verwarming met radiatoren zie je hier niet, in veel woningen zijn er elektrische kacheltjes voor verwarming of zoals in ons huurhuis kan het aircosysteem ‘in reverse' als luchtverwarming worden gebruikt. De warme lucht wordt ter plaatse van het plafond met grote roosters ingeblazen, zakt amper naar beneden en wordt dan op plafondhoogte weer afgezogen. Een nogal inefficiënt systeem, maar gelukkig heeft ons huis een gunstige oriëntatie en warmt overdag onze bovenste woonverdieping door de zon snel weer op.

De architectuur in Perth is over het algemeen niet om over naar huis te schrijven, ik doe het toch maar een keer. Ze lijden hier echt aan ‘obesitas' in de woningbouw, de woningen zijn hier in de afgelopen 20 jaar gegroeid van 167m2 tot gemiddeld 240m2, terwijl ook hier de woningbezetting is gedaald tot gemiddeld 2,5 bewoners per woning. Vier, vijf slaapkamer is heel normaal met elk een eigen badkamer. Dan is er naast de keuken en woonkamer nog een aparte 'home theatre' en speelkamer. De grondkosten in Perth zijn hoog, bestaande woningen worden gesloopt en op het kavel worden dan vaak twee woningen teruggebouwd, maar wel allebei met een groter vloeroppervlak. Het resultaat; enorme huizen op steeds kleinere kavels, de tuin is niet veel meer dan een patio. De minimale verplichte verdiepingshoogte van 2,4m is hier ook meteen de standaard voor nieuwbouw woningen. Veel vierkante meters voor weinig is het uitgangspunt.

Om de bouwkosten te beperken is de gevelafwerking goedkoop en worden de daken vaak afgewerkt met metalen golfplaten. Daarbij zijn de kosten voor de installaties en isolatie hier de sluitpost, dat levert energetisch slechte woningen op. Toch zou je hier energetisch efficiënte woningen kunnen bouwen door gebruik te maken een goede oriëntatie van ramen, een slimme dag /nachtventilatie en beetje isolatie. Maar ja, aangezien de energiekosten nog betaalbaar zijn, hebben de ontwikkelaars weinig redenen iets anders te bouwen dan wat men al deed.

De scholen zijn ook alleen gebouwd voor de zomerperiode. De klaslokalen hebben geen afgesloten binnengangen maar een buitengalerij. Geen wonder dat de juffen klagen over de koude winter. De klasdeur komt direct uit op de buitenlucht. Als 's morgen de kinderen binnendruppelen staat de kachel flink te loeien om het lokaal warm te houden. Verspilling is hier eerder de norm dan de uitzondering. Hetzelfde geldt voor de gemiddelde auto's hier, grote bakken die veel flink slurpen. De benzine kost hier maar de helft vergeleken met Nederland. Dus zolang het nog betaalbaar is, blijft men nog lekker doorkarren.

We zijn ook nog van plan om flinke stukken te rijden om zoveel mogelijk van de kusten te zien in Western Australia. De aankomende twee weken gaan we zoals vele ‘Aussies' op wintervakantie naar het noorden. Het klimaat is in het noorden ‘dichter bij de evenaar' uitstekend om te kamperen. Er zijn hier veel mooie natuurgebieden om te bekijken. Als we terug zijn, begint de terugkomst naar NL al heel dichtbij te komen. Nog maar drie weekjes naar school en dan vliegen we eerst naar Singapore, daar blijven we even een paar dagen met zijn allen. Sandra heeft nog een congres voor haar werk en dan gaan we echt weer naar huis.