Lizfay.reismee.nl

Week 19-21

Vrijdag 4 mei is het eindelijk zo ver, Anja (zus van Sandra) komt twee weken op bezoek. Al vanaf dat we in ons huis hier gingen wonen, was onze extra slaapkamer gedoopt tot 'Anja's kamer', omdat zij er zou slapen. Voor Liz en Fay was het al snel volkomen normaal dat Anja een tijdje bij ons woonde. Natuurlijk hebben we haar wat leuke en mooie plekjes laten zien.

Sandra moest een paar dagen naar Brisbane voor een conferentie. Toch wel raar: een binnenlandse vlucht van meer dan 5 uur. Brisbane is een leuke stad; ook gelegen aan een rivier bij de kust, maar iets groter dan Perth. Het was een conferentie van een organisatie die veel (overheids)geld pompt in onderzoeksprojecten op het gebied van geodesie en aanverwante disciplines. Ik werk op dit moment aan een van die projecten mee, en was daarom gevraagd een presentatie over mijn werk te geven.

Liz is nu echt een Aussie: als je haar met haar vriendinnen of andere kinderen ziet spelen zou je echt niet zeggen dat ze hier pas 3,5 maand naar school gaat. En Fay praat ook al aardig mee. Zij is inmiddels zo ver dat ze ook tegen de juf op school is gaan praten (dat duurt bij Fay nu eenmaal een tijdje...), alleen dan nog wel in het Nederlands. En omdat Fay nog maar zo weinig naar school mag, en omdat ze zo van zwemmen houdt, hebben we haar nu op zwemles gedaan. Elke dinsdagochtend krijgt ze samen met 3 andere kindjes les. Ze straalt de hele les lang van plezier!

Via de email op Sandra's werk worden regelmatig uitnodigingen voor lezingen rondgestuurd. Zo ook door het Curtin University Sustainability Policy (CUSP) institute. Elke donderdag organiseren zij een seminar over duurzaamheid, toegankelijk voor iedereen. Inmiddels gaat Rein daar elke week naartoe en staat er voor 31 mei een presentatie door Rein Burr (onze achternaam blijft moeilijk) op het programma met als titel 'Low carbon, low cost housing: Is it possible?' De Australiërs zijn erg geïnteresseerd in de duurzame ontwikkelingen in Europa. De Australiërs hebben nog een inhaalslag te maken op dit gebied. Maar ja, de energie, in de vorm van kolen, is hier heel goedkoop te winnen. De handel met China zorgt voor een sterke economie in Western Australia. Toch begrijpen ze ook hier dat ze hun gedrag op termijn moeten veranderen. De groei van Perth, van suburb op suburb is gebaseerd op een auto-georiënteerde samenleving. Altijd ruimte genoeg was de gedachte, de stad is voornamelijk opgebouwd met vrijstaande woningen. Hierdoor is de stedelijke dichtheid hier dan ook heel laag vergeleken met onze Europese steden. ( Perth: circa 1,5 miljoen inwoners, oppervlakte 60 x 30 km, bijna net zo groot als onze randstad ). Nu ook hier de energieprijzen gaan stijgen, is het moment gekomen om te gaan nadenken over een andere opzet van de gebouwde omgeving.

De herfst hier in Perth betekent niet alleen dat het veel korter licht is (zon gaat nu om 17.30 uur onder), maar ook dat het ineens aardig kan regenen. Begin mei heeft het dan ook af en toe flink geregend. Soms een hele dag, soms ook alleen af en toe een bui afgewisseld met flinke zonnige periodes (en heerlijke temperaturen). Afgelopen week was het helemaal weer mooi met veel zon. Heerlijk weer voor een bezoek aan Penguin Island. Sandra gaat daar samen met Anja naartoe. Geen pinguïns in het wild gezien, maar wel duizenden broedende meeuwen, aalscholvers en pelikanen (de vogels broeden hier ook in de herfst). En (slaperige) zeeleeuwen op een ander eilandje waar we met een boottochtje langskomen.

De laatste zaterdag dat Anja er nog is, gaan we vroeg op pad. Zes uur 's ochtends stappen we in de auto en rijden naar de Pinnacles, 200 km ten noorden van Perth. Het is een bijzonder woestijngebied, ontstaan door erosie. De 'Pinnacles' zijn waar lang geleden de bomen stonden; hard kalksteen vulde scheuren en holle ruimtes waar ooit de boomwortels groeiden. Terwijl het zand en de vegetatie eromheen erodeerde, bleven deze kalksteenformaties over. Fantastisch gebied om verstoppertje te spelen of iemand te besluipen. In de omgeving zijn ook enorme gebieden met zandduinen, waar de meiden de grootste lol hebben met klimmen, glijden en rollen in het zand. Het is er flink warm en we kunnen ons goed voorstellen dat het hier in de zomer in de hitte niet uit te houden is.

Piet en mo

Wow we zijn onder de indruk van onze geleerde familie....:-)

Jan Versteeg

Dag lieve mensen, ik ben een tijdje onthouden van jullie verslagen, leuk en boeiend om te lezen. Ben een beetje, ik hoop terecht, jaloers d.w.z "dat wil ik ook", zonder afgunst werkelijk, integendeel. Ik hoop dat jullie veel leuke mensen ontmoeten met grote verscheidenheid. Fijn en belangrijk dat de kids het goed oppakken. Ik ga jullie volgen, met grote interesse.

Arjen Spreeuwers

Stukje architectuur implementeren bij de Aussies: goed bezig Rene!
leuk om allemaal te lezen.
gr
Arjen