Lizfay.reismee.nl

Week 13-15

Term 1 zit er op! Het schooljaar is hier in vier periodes ('terms') opgedeeld, steeds 10 weken school en dan 2 weken vakantie, met aan het einde 6 weken zomervakantie. Nu dus lekker lang vrij. Het paasweekend hebben we allemaal vrij, want Curtin University heeft naast Goede Vrijdag ook de maandag en dinsdag na Pasen als collectieve vrije dag aangewezen. Goede Vrijdag is hier in Australië trouwens de ECHTE feestdag van het paasweekend; het wordt hier als de belangrijkste Christelijke feestdag beschouwd en alle winkels en bedrijven zijn dan ook dicht.

Maar nog even over het einde van de eerste periode op school. Er was namelijk nog genoeg te vieren. Eerst Harmony Day, een Australische feestdag (geen vrije dag) waarop de culturele diversiteit wordt gevierd. De kinderen mogen in kleding naar school komen die typisch voor hun eigen land is. En de ouders wordt gevraagd typische gerechten mee te nemen voor een gezamenlijke lunch. Vandaar dat Rein en Fay een bezoek brengen aan de Nederlandse toko, ofwel Dutch shop. Een winkeltje in een buitenwijk, in een achteraf-winkelstraatje. Hier kun je allerlei Hollandse lekkernijen krijgen. Rein kocht drop, stroopwafels, speculaasjes en dergelijke. De klant na hem kwam een doos frikadellen halen...

Daarna was er de schooldisco: bijna alle kinderen kwamen op vrijdagavond om lekker te swingen. Liz rende met haar vriendinnen over de dansvloer, terwijl Fay een heuse dansshow gaf, wat kan die dansen! En op de laatste schooldag dan nog de Easter Assembly. De kinderen mogen als ze dat willen hun zelfgemaakte paashoedjes showen.

Liz kijkt er naar uit om in augustus weer terug naar haar vriendinnen en familie in Nederland te gaan, maar heeft inmiddels ook al echte vriendschappen hier opgebouwd. De eerste uitnodigingen voor verjaardagspartijtjes komen al binnen. Zo vierde Valentina haar verjaardag in de bioscoop, waar ze de film 'Mirror Mirror' (Spiegeltje Spiegeltje) gingen bekijken.

Het lange paasweekend gaan we er lekker op uit: fietsen in Perth, spelen in McDougall Park, naar Yanchep National Park, naar het Western Australia Museum, en naar het strand. In de afgelopen weken is de herfst hier ingevallen met af en toe regen (dat hadden we lang niet meegemaakt) en lagere temperaturen (nog steeds boven de 20 graden, maar de Aussies vonden het KOUD!). Maar dit weekend was het weer heerlijk weer.

Yanchep National Park, 50 km ten noorden van Perth City, is een populaire bestemming voor een family picknick. Wij gaan er op Eerste Paasdag naartoe voor een wandeling en vooral ook voor de koala's die er in een afgesloten gebiedje zitten, zo lief. Tijdens de wandeling ziet Sandra een Tiger Snake (giftig!) wegschieten.

Dinsdag na Pasen gaan we naar het strand, nog even genieten van het fantastische weer. Het is er niet heel druk, want veel mensen werken gewoon. En wat een geluk, er zijn ook 5 dolfijnen die twee keer langs komen zwemmen. En Fay... die vindt het water echt fantastisch. Op het surfboard, kopje onder, allemaal leuk!

De rest van de schoolvakantie gaat Sandra weer gewoon werken. Het blijft wel bijzonder: Rein die thuis alles regelt, terwijl Sandra zonder zorgen over halen en brengen van school (of zwemles, sportclub,....) lange werkdagen/-weken kan maken als ze dat wil. Maar waar het echt om gaat, is dat deze periode in Perth de kans biedt om weer eens ouderwets op het onderzoek te kunnen focussen. De andere taken/activiteiten die bij het werk aan de TU Delft horen, zou ik niet willen missen, maar het blijft soms jammer dat er daar geen tijd overblijft om me echt op het eigen onderzoek te richten. En hier kan dat juist wel. Ik werk aan verschillende onderwerpen, een aantal direct gerelateerd aan waar ik al mee bezig was, maar ook nieuwe dingen. En natuurlijk is het ook een goede en leuke ervaring om in een andere omgeving/cultuur en met andere mensen te werken.

De groep, GNSS Research Centre (GNSS = Global Navigation Satellite System, waar GPS een voorbeeld van is), waar ik werk is drie jaar geleden door mijn promotor opgezet. Hij heeft daarvoor een subsidie van de Australische onderzoeksraad gekregen om het onderzoek op het gebied van satellietnavigatie hier te stimuleren. Australië investeert op dit moment flink in het onderzoek op het gebied van ruimtevaart en geodesie, en ook in de benodigde infrastructuur daarvoor. En dat biedt dus veel mogelijkheden voor deze groep. Inmiddels werken er een stuk of 13 mensen uit Nederland, Zweden, China, India, Pakistan, Italië en Iran. Een typisch Australische mix zou je kunnen zeggen. En waar zijn de Aussies zelf dan, vraag je je af. Tja, die zijn er dus (nog) niet. En als je op de campus rondkijkt zie je sowieso relatief veel Aziatische studenten, die overigens veel geld moeten betalen om hier te studeren.

The Distant Steegh Family

Hallo daar in het verre Australie,
weer mooie verhalen en foto's, de schoolfoto's zien er gezellig uit, er wordt veel aandacht besteed aan belangrijke dagen waaraan Liz en Fay vol enthousiasme meedoen zo te zien.
Spannend park met een GNSS glamerous nervous slippery snake en ja Sandra zag hem natuurlijk als eerste! Even gegoogled en wij vroegen ons af; hebben jullie die Caberet Cave ook bezocht of het Aboriginal Experience en misschien de Chrystal Cave?
Of is het park zo groot dat dit niet in eenen dag bezocht kan worden. Verder zagen wij Fay een muziekinstrument bespelen maar dat was geen didgeridoo, Annemiek is daar nogal benieuwd naar - mooi laag geluid.
Have fun again loving people

Ank Broodman

We vinden de brieven erg leuk, wat een ervaring voor jullie allen om dit mee te maken.
Groetjes ,
de buren

kimberley & opa & oma

hoi allemaal
hoe gaat het met jullie met opa gaat het heel goed
en opa en oma willen ook appeltaart
weten jullie al wat kimberley moet ....... nouuuu!!!!!!!!!!!!! een blokbeugel ik krijg hem volgende week woensdag . Dan komt anja bijna naar jullie toe want als ik me blokbeugel krijg is het 2 mei en anja komt 3 mei naar jullie toe ik ga aan anja vragen of ze een foto van mij maakt met mijn blokbeugel en mag ze die menemen naar jullie. nu zegt oma wat : jullie beleven daar heel veel en zien wel veel verschillende dieren in het wild nou opa vond de tekening voor zijn verjaardag heel erg leuk en mooi hij hangt nu aan de kast de tekening niet opa

allemaal hele dikke knuffels en nog heel veel plezier ook met anja we missen jullie

groetjes en kusjes opa & oma en kimberley