Lizfay.reismee.nl

Week 3

Zondag 8 januari: Boddington

Nog steeds grijs en veel wind. Wij pakken in en gaan weer op weg. Het idee is om naar Kojonup te rijden via de Stirling Range, een klein gebergte dat plots oprijst uit het vlakke landschap. We klimmen daar een stuk omhoog, te voet. Dat is aan Liz wel besteed. Zo hebben we een prachtig uitzicht over het landschap. Afdalen gaat eveneens prima en ook Fay doet goed haar best.

We komen in een zeer uitgestrekt landbouwgebied, veel schapenboerderijen. Ondenkbaar voor ons om zo afgelegen te wonen. In Kojonup is een museum, waar een tentoonstelling is over de pioniers / nieuwe mensen die zich hier kwamen vestigen, en ook de invloed op de 'indigenous people' (aboriginals). Wij waren vooral benieuwd naar dat laatste, maar de hoeveelheid informatie viel tegen, en dat schijnt typerend te zijn. De impact op de aboriginals wordt wel erkend, maar er wordt ook niet te veel aandacht aan besteed...

Omdat Kojonup ons verder niet kan bekoren, zetten we onze zinnen op een camping 90 km verderop, maar die is nagenoeg verlaten, en ziet er zo onaantrekkelijk uit dat we doorrijden naar Boddington. Daar is zelfs de IGA supermarkt open (de liquor store helaas niet, en wijn en bier koop je niet in de supermarkt). De camping is netjes en we krijgen een leuk plekje bij de rivier. Niet voor niets doorgereden.

Onderweg nam de hoeveelheid wolken steeds verder af; hier geen wolkje aan de lucht.

En dan moet nog even gezegd: de meiden zijn zeer lief en zoet geweest onderweg. Natuurlijk was er even een moment van ruzie, maar daarna speelden ze extra leuk samen. Fay slaapt tijdens de langere ritten bijna altijd wel een tijdje. Verder vermaken ze zich met papier, potloden en stiften, doeboeken en stickers. De DS is nog niet uit de koffer geweest.

Maandag 9 januari: Mandurah

Terug in Mandurah, maar nu de juiste camping. We zitten heerlijk in de schaduw, de speeltuin vlakbij en er is een zwembad. Daar heeft Liz een ander meisje van 6 ontmoet, Brooke, en daar speelt ze mee.

Vandaag zijn we naar Penguin Island geweest, een klein eilandje bij Rockingham, waar klein pinguins zitten. We hebben er een paar in het wild gezien en het was er mooi, maar Liz had er iets meer van verwacht.

Dinsdag 10 januari: Mandurah

Ons verblijf hier nog even verlengd, de camping is leuk, Liz is blij met haar vriendin, en we hebben een scoopnet (schepnet) en opblaasboot om krabben te vangen. Eentje hebben we er al gevangen met het schepnet dat we van een stel aardige mensen hebben gekocht aan wie we vroegen hoe het moet. Nu zwemmen de meiden weer fijn in het zwembad.

Woensdag 11 januari: Mandurah

Vanochtend vroeg opgestaan, want we gaan 'crabbing', krabben vangen. De meiden in het opblaasbootje dat we gisteren gekocht hebben en wij lopend door het water. Toch een beetje eng, want de krabben zijn best groot en hebben gemene scharen. In eerste instantie lopen we vrij ver het water in, maar zien geen krabben. Als we terug richting de kant gaan zien we ze wel. Al snel 5 krabben in de emmer. Dan gaat Rein nog even met Liz alleen, en dan vangen ze er nog 6 of 7 bij. Op naar de camping voor een overheerlijke krab-lunch, er is hier een crab cooker. Brooke en haar moeder leggen uit hoe we ze moeten eten. Liz en Fay willen niet, maar wij eten onze buik vol.

Vanmiddag is het erg heet, gelukkig is er het zwembad.

Donderdag 12 januari - zaterdag 14 januari: Fremantle

De camping aan Coogee Beach is niet echt leuk, maar wat wel super is, is dat we zo het strand op kunnen lopen. Fay en Liz krijgen geen genoeg van zand en zee. Andere jaren moest Fay niet veel van het water hebben als we naar het strand gingen, maar nu duikt ze zo de golven in, zelfs met kleren aan. Overdag is het alleen veel te heet, dus we gaan 's avonds na het eten pas naar het strand. Ultiem, bij zonsondergang zwemmen en zandkastelen bouwen.

We bezoeken natuurlijk Fremantle, een heel leuk havenstadje bij Perth, met veel gebouwen uit de koloniale tijd en heel veel terrasjes. Hier zullen we zeker vaker naartoe gaan.

Op zaterdag gaan we naar Perth, eerst naar de universiteit om op internet naar het huizenaanbod te kijken. Dan gaan we een rondje rijden langs wat interessante huizen. Twee huizen zijn vlakbij de school waar Liz terecht kan en dichtbij de universiteit. Als we in een straat naar een van de huizen zoeken, stopt er een auto voor ons en wie stapt daaruit? Mary en oudste dochter Alexandra, die wij op de camping in Bunbury hadden ontmoet, 28 december)! Zij wonen tegenover het huis dat te huur staat. Zij gaan boodschappen doen, maar we zien ook Mark en zo zitten we ineens bij hen thuis en zijn de kinderen erg enthousiast. Tom wil dolgraag dat wij in het huis gaan wonen...